fbpx
Performance trainingTraining

De 5 beste tips om je ATLETISCHE PRESTATIES te VERBETEREN

Door 8 december 2016 Geen reacties

Beoefen je een sport waarbij snelheid en wendbaarheid cruciaal zijn? Lees dan onderstaande tips grondig door want ze gaan je helpen om je sportprestaties te verbeteren.

1.Wordt sterker.

De relatieve kracht die je kunt genereren (kracht ten opzichte van je eigen lichaamsgewicht) is ENORM bepalend voor je atletische prestatie. Sprinten, springen, wendbaarheid, uithouding, in duel gaan, mate waarin je een herhaalde inspanning kunt leveren, werpen, stoten, etc. zijn allemaal gefundeerd op de kracht die je kan zetten op een object. Of het object nu de grond, je tegenstander of een bal is.. hoe meer kracht je kan ontwikkelen t.o.v. het object, hoe beter je prestatie zal zijn.

2. Eet meer onbewerkt voedsel.

Ook als sporter is je voeding de brandstof voor je lichaam. Het hoeft geen betoog dat kwaliteitsvolle, natuurlijke voeding de voorkeur geniet op gebied van atletische prestaties.. Natuurlijke producten zitten boordevol vitamines, mineralen, vezels, etc. wat maakt dat ze voedingsproducten zijn met veel TOEGEVOEGDE WAARDE. Bewerkt voedsel zoals voorbereide maaltijden, frisdranken, boterhamslaatjes, koeken, … zijn rijkelijk gevuld met calorieën maar ontbreken aan toegevoegde nutritionele waarde. Hoe minder etiket, hoe beter. Koop dus zo veel mogelijk basisvoedsel, daar ga je al ver mee komen!

3. Doe je mobiliteits-werk

Dit is de sleutel tot succes als het gaat om beter en efficiënter te bewegen! Verwacht niet dat je je sportieve prestaties kan maximaliseren als je als atleet mobiliteit mist (vaak ter hoogte van de heupen en enkels!). Waarom? Aangezien je geen volledige ROM (range of motion – bewegingsbereik) hebt kan je de stretch-shortening cycle (excentrische contractie gevolgd door een concentrische contractie van de spier – treedt bijvoorbeeld op bij het sprinten en springen) niet maximaliseren en ten volle benutten!

4. Train explosief en met intentie.

Trainen op de snelheid van krachtontwikkeling (rate of force development, RFD) is net zo belangrijk als het trainen op maximale kracht. Plyometrische oefeningen, Olympische lifts, explosieve spring-oefeningen, ballistische training, etc. hebben allemaal een positieve impact op de RFD.

Daarnaast.. wanneer je als atleet aan weerstandstraining doet en het je bedoeling is om explosiever te worden, train dan in de concentrische fase van je oefening explosief! Elke keer je je opduwt tijdens een squat bijvoorbeeld, probeer dit zo explosief mogelijk uit te voeren. Aangezien het niet de bedoeling is om aan een trage bewegingssnelheid zo veel mogelijk kracht te kunnen genereren (je bent niet met powerlifting bezig), hoef je ook niet tot volledige uitputting door te gaan.. Je wilt je bewegingssnelheid namelijk nog hoog genoeg kunnen houden. “Train fast, get fast” is hierbij de gepaste uitdrukking.

5. Slaap meer.

Slaap is het meest onderschatte aspect als het gaat om het verbeteren van atletische prestaties. Wanneer je als atleet onvoldoende slaapt, wordt de kans dat je een blessure oploopt erg verhoogd. Tips voor als je moeilijk de slaap kan vatten: probeer te kalmeren met ademhalingstechnieken en door je smartphone/tablet tijdig te negeren.

Succes!

Laat een reactie na