Eindelijk heb je die eerste grote stap gezet door met een personal trainer te werken. 

 

Je ergert je mateloos aan die overtollige kilo’s en je gezondheid speelt je parten. Dus kocht je een nieuw paar sportschoenen en probeerde het dichtstbijzijnde fitnesscentrum eens uit om hier eindelijk iets aan te veranderen. Blijkt nu dat het toch niet zo eenvoudig is om je weg te vinden naar je droomlichaam. Daarom vroeg je de lokale personal trainer om een handje toe te steken; zo raak je immers sneller op weg.

 

Je personal trainer ontwierp je schema, schreef je voedingsplan neer en zorgde voor algemene richtlijnen die jou het eenvoudiger zouden maken om gewicht te verliezen. Enkele maanden (en een aantal facturen) later, blijkt echter dat je nog geen grammetje verloren bent, je er ook niet steviger uitziet en je bovendien elke keer jezelf moet overtuigen om überhaupt in het fitnesscentrum te geraken.

 

Wat loopt er mis?

 

Misschien ben je nog niet de baas over je dieet. Misschien laat je enkele steken vallen wanneer je personal trainer even niet kijkt. Of, een heel andere reden, misschien bakt je personal trainer er helemaal niks van.

 

Je hoort het goed: er kan ook heel wat fout lopen dat niets met jouw inzet te maken heeft. Op zo’n moment is het belangrijk om te bepalen waar het probleem net ligt. Daarom geven we je in deze blogpost 20 signalen dat je je kostbare tijd, energie en geld verspilt.

 

1. Ze spreken Chinees

Lijkt het soms alsof je personal trainer een andere taal spreekt? Als je vaak geen snars begrijpt van wat ze je proberen uit te leggen, zit de kans er dik in dat ze gewoon indruk willen maken met moeilijke woorden die je niet kent. Je hebt normaal gezien geen Van Dale nodig om de woorden die de personal trainer gebruikt te snappen. Hoe het wel moet: hij of zij moet je begrippen, concepten en oefeningen met verstaanbare zinnen uitleggen, zodat je ze voor de rest van je fitness-carrière kan toepassen.

 

2. Ze laten je geloven dat je hen altijd nodig hebt

Je personal trainer bakt er niets van als hij je enkel kan helpen tijdens de betaalde uren. Is er niets dat hij voor je kan betekenen tijdens de andere 167 uur van de week? Zet het dan maar snel op een rennen. Een effectieve sessie demonstreert onder andere wat je net moet doen wanneer je alleen bent en kan simpelweg dienen als voorbeeld of leidraad die je kan volgen.

 

3. Ze houden je vooruitgang niet bij

Wanneer was de laatste keer dat je hebt samen gezeten om je vooruitgang te bespreken? Houdt je personal trainer een overzicht van je oefeningen en je huidplooimetingen? Van wat je in het verleden gedaan hebt en waarmee je nu bezig bent? Je eigen persoonlijke records en wat soort oefeningen je nog niet mag doen, omdat je pols je nog steeds parten speelt? Kortom: iets wat jouw persoonlijk profiel weergeeft?

Nee? Dan wordt het tijd om een andere personal trainer te zoeken.

4. Ze gebruiken Tabata of HIIT in elke sessie

Moet je tijdens elke sessie een rondje Tabata uitvoeren?

 

Niet bekend met Tabata? Het is een soort intervaltraining die 4 minuten duurt, waarin je afwisselend 20 seconden lang alles geeft en dan 10 seconden rust.

 

Begrijp me niet verkeerd: Tabata is een geweldige manier om je hartslag de lucht in te jagen en om nog wat extra calorieën te verbranden. Als je er spaarzaam mee omgaat. Gebruik je Tabata bij elke training? Dan is de kans groot dat je je lichaam volledig uitput en ligt de kans op een blessure hoger.

 

Voor belabberde personal trainers is het eenvoudig: jij wordt heel erg uitgeput en zo lijkt het alsof je een goede training achter de rug hebt. Wat zeker niet altijd het geval is.

 

5. Ze kijken continu op hun smartphone

Niets is frustrerender dan iemand die je zijn of haar aandacht niet gunt, zeker zo wanneer je hen betaalt voor die aandacht. Beantwoordt je personal trainer binnenkomende sms’jes of oproepen, of blikt hij of zij even op sociale media? Dan ontbreekt het je personal trainer volkomen aan professionele integriteit, en ben je bovendien je geld aan het verspillen.   

 

6. Ze tellen enkel je reps

Zijn ze enkel bezig met het aantal reps dat je kan neerzetten, ondanks dat je ledematen in de verkeerde richting buigen? Tellen kan je zelf wel; je personal trainer moet zich bezighouden met je techniek en dat je geen blessure oploopt.

 

Een effectieve personal trainer moedigt je aan tijdens je oefeningen, zorgt ervoor dat je techniek juist zit en dat je lichaam het er goed van afbrengt.

 

7. Ze laten je pull-ups doen vanaf dag 1

Je personal trainer bakt er niets van als hij niet kan inschatten waartoe je in staat bent. Iemand zonder enige fitness-ervaring laat je niet vanaf dag 1 pull-ups doen, bijvoorbeeld. Een groot aantal oefeningen zijn weggelegd voor ervaren sporters en vergen heel wat tijd en moeite om ze tot een goed einde te brengen. Eerst werk je aan de nodige kracht en houding, (enkel) dan kan je gevorderde oefeningen proberen.

 

8. Er wordt meer gepraat dan dat jij traint

Is je keel droog van het babbelen en niet van het sporten? Weet je meer over je trainers laatste trip naar het zuiden van Italië dan dat je je herinnert welke oefeningen je voltooide in je laatste sessie?

 

Een babbeltje kan geen kwaad, maar als je meer praat dan dat je traint, is dat een duidelijk signaal dat je personal trainer er niets van bakt.

9. Ze leren je niets bij

Heb je vaak het gevoel dat je maar wat gewichten aan het tillen bent, zonder het gewenste effect te voelen? Bieden ze geen informatie aan die in lijn liggen met jouw persoonlijke doelen? Of halen ze hun schouders op wanneer je hen vraagt waarom je net in een hoek van 90 graden moet zitten om de oefening beter tot zijn recht te laten komen?

 

Het is niet de bedoeling dat de informatie die je personal trainer bezit, achter slot en grendel blijft. Wel moeten ze je iets bijleren over je gezondheid, en hoe je die precies kan verbeteren.

 

10. Ze zuigen vaak ter plekke iets uit hun duim

Doet je personal trainer vaak iets voor de vuist weg? Geen concrete zone om te trainen, geen richting aan wat je vandaag tijdens je sessie zal doen? Moeten ze tijdens je trainingsuur nog snel even puzzelen aan je schema?

 

Planning vormt de sleutel tot jouw vooruitgang. Als je je oefeningen de week voordien niet de baas kon, is het belangrijk om hiernaar te plannen. Doet je personal trainer dat niet? Dan verspilt hij je tijd én je geld.

 

11. Cardio is het centrale thema van hun training

Zet je personal trainer je voor een uurtje op de loopband en kijkt hij dan gewoon toe? Of gaat hij een groot deel van de training samen met je lopen? Uitgezonderd het geval dat je hier zelf naar hebt gevraagd, is dit niet de bedoeling.

 

Je sessies moeten gebruikt worden om je iets nieuws te leren, je techniek te verbeteren, je kracht te evalueren, … Kortom: ze zijn gericht op progressie maken.

 

Iedereen kan zelf even een rondje joggen. Daar heb je geen supervisie voor nodig.

 

12. Ze vinden het geweldig als je een week lang stijf bent

Genieten ze ervan als je de trap niet meer op kan, of niet meer op het toilet kan zitten door hun training? Meten ze de kwaliteit van hun sessie aan de hand van hoe stijf je bent in de dagen nadien? Dan trekt hun training op niets.

 

Delayed Onset Muscle Soreness (DOMS), ofwel, een spierkater, maakt deel uit van krachttraining, maar is zeker niet noodzakelijk. Telkens wanneer je een nieuwe oefening uitprobeert of jezelf tot het uiterste drijft, maak je kans op een spierkater. Het is niet iets dat je elke week of elke training hoeft te doorstaan.

 

Het is redelijk eenvoudig om stijf te zijn na een training. Daarom is het zeker niet iets waar een personal trainer trots op hoeft te zijn.

13. Ze bezitten een stevige portie hypocrisie

Niet elke personal trainer hoeft eruit te zien alsof hij net een bodybuildingwedstrijd heeft gewonnen. Zijn fysieke verschijning is niet het enige dat in de richting wijst van kwalitatieve personal training.

 

Dat wil natuurlijk ook niet zeggen dat hij volledig vrijgesteld is van het goede voorbeeld te geven. Passeert hij elke dag langs de McDonald’s nadat hij benadrukte hoe belangrijk groenten wel niet zijn? Of zie je hem nooit een work-out voltooien in je fitnesscentrum? Dan ga je best op zoek naar iemand anders.

 

Niet elke personal trainer hoeft een sixpack te hebben. Wel moet het duidelijk zijn dat ze zelf doen wat ze prediken.

 

14. Gezonde voeding is een vreemd fenomeen

Is een gezond voedingspatroon ver zoek in hun sessies? Dan is de kans groot dat je personal trainer niet weet waarover hij het heeft.

 

Voldoende slaap, gezonde voeding en beweging zijn belangrijke componenten op de weg naar gewichtsverlies en meer gezondheid. Ze dragen allemaal hun eigen steentje bij. Daarom moeten ze allemaal aanwezig zijn in de tips van je personal trainer.

 

15. ‘No pain, no gain’ is hun mantra

Stuur meteen je personal trainer de laan uit als je merkt dat dit de maatstaf is voor zijn sessies. Veel pijn ervaren tijdens je training is nooit een goed teken. Het is je lichaam dat je vertelt dat iets niet snor zit en dat je beter stopt met je oefening, in plaats van de situatie te verergeren. Pijn is bovendien niet hetzelfde als een spierkater. Als je personal trainer zegt dat het normaal is om continu af te zien, zoek dan snel iemand anders.

 

16. Ze spreken in absolute termen

Ziet je trainer alles nogal zwart-wit? Gebruikt hij één methode voor al zijn cliënten?

 

Jouw lichaam en jouw capaciteiten kunnen heel wat verschillen tegenover anderen. Het is niet de bedoeling dat je exact dezelfde oefeningen doet, ongeacht welk geslacht of welke leeftijd je hebt.

 

HIIT is niet de enige manier om vet te verbranden. Een koolhydraatarm dieet is niet de enige manier om af te vallen.

 

Is je personal trainer enkel gewend om in hetzelfde stramien te werken? Dan bakt hij er niets van.

 

17. Ze lopen enkel maar te klagen

Je personal trainer is niet degene die in de belangstelling moet staan tijdens jouw sessies. Trainers die telkens over zichzelf praten en klagen, zijn vaak niet op jou gericht. Ze zijn te verzonken in gedachten om zich voldoende bezig te houden met jouw vooruitgang, waar jij uiteraard niet veel aan hebt. Zoek dan ook iemand om mee samen te werken die werkelijk geïnteresseerd is in jouw noden en positief enthousiasme uitstraalt.

18. Ze meten niets

Behalve je gewicht te noteren wanneer je tijdens de eerste sessie op de weegschaal staat, meten ze niets.

 

Echte vooruitgang wordt gemeten in een week-tot-weekvergelijking, niet in een afzonderlijk moment. Je gewicht, vetpercentage en omtrekmetingen zijn allemaal belangrijke cijfers om in rekening te nemen. Een eenmalige meting kan hier geen sluitend antwoord op geven.

 

Meten is weten. Meet je personal trainer nooit iets, dan weet hij bijzonder weinig.

 

19. Ze scholen zich nooit bij

Is je personal trainer niet gebrand op zichzelf ook te verbeteren? Dan investeer je beter je geld in wat anders.

 

Natuurlijk hoeft hij niet elke week een congres bij te wonen: personal trainers bezitten immers (normaal gezien) over voldoende kennis. Maar je kan altijd bijleren. Eens een interessante meet-up proberen of van tijd tot tijd een e-book doorlezen is zeker geen slecht idee.

 

Je trainer laat zo duidelijk zien dat hij professioneel is en jou op het juiste spoor wil zetten. Iemand die toegewijd is aan zijn job is wat jou werkelijk vooruit helpt.

20. Je behaalt geen resultaten

Weet je nog uit onze anekdote in de inleiding dat geen resultaten halen een duidelijk signaal is dat je personal trainer er niets van bakt? Zolang jij genoeg motivatie en moeite doet om je doelen te halen, is je trainer even verantwoordelijk om dit ook werkelijk te volbrengen. Op de vraag ‘Waarom haal ik geen resultaten?’ moeten ze steeds een antwoord klaar hebben. Je zou je fitter, gezonder en energieker moeten voelen na enkele weken. Hou dit steeds in het achterhoofd.

 

Zo niet: dan bakt je personal trainer er niets van.

 

Tenslotte… Vergeet ook niet dat iets veranderen aan jouw lichaam volledig in jouw handen ligt; een personal trainer is er vooral om alles in goede banen te leiden. Knik je bij de meeste signalen echter uitbundig ‘ja’ bij het lezen van deze blog? Dan wordt het tijd om je keuze van personal trainer eens grondig te herzien.

Laat een reactie na